اهمیت سلول های بنیادی در بیماران قلبی

سلول های بنیادی ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن بوده که در دوره رشد جنینی پرورش می‌یابد و سلول‌های بالغ و خاصی می‌شود که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن، در واقع منشا کامل اعضای بافت‌های بدن از جمله سلول‌های قلب، سلول‌های عصبی، گلبول‌های قرمز، دستگاه ایمنی و پوست است. با ادامه این مقاله همراه باشید تا با سلول‌های بنیادی قلب و کاربردهایشان بیشتر آشنا شوید.

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی قلب

هدف از کشت و تکثیر سلول های بنیادی، ترمیم محل نکروز عضله قلب انسان با پیوند سلول های مزانشین بنیادی مغز استخوان است. برای این کار بیمارانی انتخاب می شوند که سابقه انفارکتوس میوکارد و کمتر از 70 سال دارند و پس از انجام آزمایش های لازم با آسپیراسیون ده میل از مغز استخوان که از محیط جداسازی سلول ها و کشت مورد نظر به تکثیر سلول های مزانشینی اقدام شده است، به مدت 10 روز در محیط کشت باقی می ماند تا محلول تزریق شدنی از لخته های ریز گرفته و آماده پیوند شوند. سپس عمل کاشت سلول های بنیادی، هنگام عمل جراحی بایپس یا جراحی باز با روش انجکشن مستقیم در ده نقطه با سوزن شماره 22 در نواحی انفاکته انجام می شود.

بنابر پیگیری ها پس از اجرای این روش با اکوکاردیوگرافی، اسکن و مقایسه آن با قبل از سلول های بنیادی نتایج چشمگیری در بهبود عملکرد قلب را نشان می دهد. به رغم تلاش پزشکان برای ترمیم عضله آسیب دیده قلب با استفاده از تجویز دارو، قرار دادن وسایل باز نگه دارنده عروق و اعمال جراحی، خیل عظیمی از مردم جهان از نارسایی قلب رنج می برند. نیمی از این افراد ظرف پنج سال پس از تشخیص نارسایی خواهند مرد چنین است که متخصصین قلب گام در مسیری نو و بدعت گذارانه نهادند. تقویت عضله در حال مرگ قلب به کمک سلول های بنیادی، سلول های همه کاره واقعی بدن که خود را باز می سازند، می توان آن ها را به تغییر و تبدیل به بسیاری از سلول های گوناگون بدن هدایت کرد.

نحوه پیدایش سلول های بنیادی

سلول های بنیادی

متخصصین قلب با استفاده از سلول های بنیادی بالغ انسان روال هایی را پیش گرفتند و به پیشرفت های شگرفی در این زمینه دست یافتند. اندیشه تزریق سلول های بنیادی به قلب بیماران، با سرعتی فوق العاده از آزمایشگاه ها، گام به اتاق عمل گذاشت، 5 سال پیش چنین اندیشه ای تقریبا غیر قابل تصور بود، در سال 2001 یکی از زیست شناسان مولکولی در انستیتو تحقیقات ژنوم انسانی، اقدام به انتشار برخی شواهد اولیه کرد، وی پس از ایجاد حملات قلبی در موش ها، قدری از مغز استخوان، سرشار از سلول های بنیادی را به آن ها تزریق کرد؛ این سلول ها در بدن موش ها تکثیر یافتند و چنین به نظر می رسید که تا اندازه زیادی توانسته اند عضله آسیب دیده قلب موش ها را التیام بخشند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 1 خرداد 1397برچسب:سلول های بنیادی, | 18:39 | نويسنده : Bahar |